پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261598
مدارس، کانون انتشار آنفولانزا/ پنومي آنفولانزا خطرناک‌تر از پنومي کوويد است
تاریخ انتشار : 1401/08/08 12:19:50
نمایش : 719
يک فوق تخصص ريه و آسم کانون انتشار ويروس آنفولانزا را مدارس عنوان کرد و گفت: بايد برنامه‌ريزي دقيق‌تري براي کنترل اين بيماري در کانون‌هاي مدرسه‌اي صورت گيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اکبر سليماني فوق تخصص ريه و آسم در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به اينکه آنفولانزا يک بيماري تنفسي مانند کوويد است اظهار کرد: آنفولانزا چند نوع دارد که عبارتند از آنفولانزاي تيپ A، تيپ B و تيپ C هستند.
 
وي تصريح کرد: آنفولانزاي تيپ A در اکثر اپيدمي‌ها خودش را نشان مي‌دهد و به انواع مختلفي تقسيم مي‌شود، اما آنفولانزايي که درحال‌حاضر اپيدمي شده نوع H1N1 است و همچنين آنفولانزاي پرندگان و آنفولانزاي خوکي هم انواع ديگري از آنفولانزا است، چندي پيش نوع خوکي ان در اين استان اپيدمي شد.
 
سليماني بيان داشت: آنفولانزاي نوع H1N1 با درگيري سيستم تنفسي فوقاني و تحتاني بروز مي‌کند و علائمي مشابه سرماخوردگي با شدت بيشتر دارد، گرفتگي صدا، سردرد، دردهاي استخواني و عضلاني، علائم تنفسي، سرفه، تب و... علائم شايع آنفولانزا است و شايع‌ترين علامت آن خصوصا در کودکان تب مي‌باشد که مي‌تواند شروع اين بيماري باشد.
 
اين فوق تخصص ريه و آسم ادامه داد: بيشترين درگيري در اين نوع از آنفولانزا در سيستم تنفسي فوقاني است اما سيستم تنفسي تحتاني هم در آن درگير مي‌شود، علائم خطر در آنفولانزا مانند کوويد، تند شدن تنفس، تب‌هاي طولاني و مقاوم به درمان، ديسترس تنفسي است و اگر شک کرديم بيمار دچار علائم تنفسي تحتاني شده است بايد سريعا به پزشک مراجعه شود چراکه پنومي ناشي از آنفولانزا خطرناک‌تر از پنومي کوويد بوده و مي‌تواند کشنده باشد.
 
وي با بيان اينکه تب، عدم شير خوردن در شيرخواران، ضعف و بي‌حالي و کاهش تغذيه جزء علائم آنفولانزا است و هرچه سن بالاتر مي‌رود بروز سردرد و دردهاي استخواني هم اضافه مي‌شود، علائم رينوسينوزيت، سرفه‌هاي ادامه‌دار نيز از ديگر علائم در بروز آنفولانزا است.
 
سليماني با اشاره به اينکه هر بيماري دوره کمون مخصوص به خود را دارد بيان داشت: دوره کمون در بيماري آنفولانزا به‌طور ميانگين دو روز است و براساس بار و ميزان ويروس ورودي به بدن علائم شدت و ضعف دارد اين درحالي است که مقدار مقاومت بدن ميزبان هم در شدت و ضعف بيماري تاثيرگذار است.
 
وي خاطرنشان کرد: آنفولانزا يک بيماري خودمحدودشونده است که بين پنج تا 10 روز طول مي‌کشد و بعد از آن محدود شده و پايان مي‌يابد، اما ممکن است بيماري عارضه‌دار شده و مدت زمان طولاني‌تري ادامه يابد.
 
اين فوق تخصص ريه و آسم افزود: اوج دوره انتقال آنفولانزا همان روزهاي ابتدايي ابتلا به بيماري است و بعد از گذشت پنج تا 6 روز قابليت انتقال پايين مي‌آيد، خطر بروز بيماري در افراد بالاي 65 سال، زير پنج سال و خصوصا زير دو سال، افراد با بيماري‌هاي زمينه‎اي مانند ديابت، فشارخون، بيماري‌هاي کليوي، بيماري‌هاي ريوي، بيماري‌هاي قلبي، خانم‌هاي باردار و... بالا است و ممکن است در آن‌ها خطر جاني وجود داشته باشد.
 
سليماني اذعان داشت: اگر شک به درگيري سيستم تنفسي تحتاني در بيماري وجود داشته باشد تنفس بيمار تند شود و تب بالا داشت بحث درگيري ريه توسط خود آنفولانزا و يا عفونت هم‌زمان براي بيمار رخ داده است و فرد دچار ميکروب‌هاي ثانويه شده است و در اين موارد بايد اکسيژن خون اندازه‌گيري شود، چراکه در تشخيص بيماري تاثير بسزايي دارد.
 
وي ادامه داد: سرفه‌هاي چرکي و خلطي ويژگي تمام بيماري‌هاي ويروسي است که عارضه‌دار مي‌شوند، دراين‌صورت براي درمان آنفولانزا بايد آنتي‌بيوتيک مصرف شود اما سرفه‌هاي خشک معمولي نياز به آنتي‌بيوتيک نيست، اما برخي از انتي‌بيوتيک‌ها هم هستند که به‌عنوان اثر ضدالتهابي استفاده مي‌شود و يبحث آن جدا است.
 
اين فوق تخصص ريه و آسم تاکيد کرد: اگر بعد از گذشت پنج تا 10 روز علائمي مانند تب، سرفه و... ادامه داشت جاي نگراني وجود دارد و بيمار بايد حتما به پزشک مراجعه کند.
 
سليماني بهترين درمان براي آنفولانزا را استراحت و استفاده از مايعات عنوان و خاطرنشان کرد: اما بيمار براي بهبود علائم بايد در همان روزهاي اول به پزشک مراجعه کند و داروي ضدويروس دريافت کند تا دوره بيماري و عوارض کم‌تر شود.
 
وي با اشاره به سوش‌هاي مختلف آنفولانزا يادآور شد: واکسن براساس اپيدمي و سوش غالب سالانه تغيير مي‌کند و ميزان 70 درصد ايمني ايجاد مي‌کند اما فردي که واکسن زده هم ممکن است به بيماري مبتلا شود اما با شدت کم‌تر اين درحالي است که واکسن از مرگ و مير براثر ابتلا به آنفولانزا جلوگيري مي‌کند.
 
اين فوق تخصص ريه و آسم گفت: بيماراني هم هستند که هم‌زمان به کوويد و آنفولانزا مبتلا مي‌شوند، هر دو اين بيماري‌ها زماني خطرناک مي‌شوند که ريه را درگير کنند اما اگر بخش فوقاني دستگاه تنفسي را درگير کنند مانند سرماخوردگي با آن برخورد مي‌شود.
 
سليماني افزود: از آنجايي که انتقال آنفولانزا بر اثر ترشحات تنفسي صورت مي‌گيرد و رعايت بهداشت فردي در اماکن عمومي اهميت بالايي دارد بهترين راه جلوگيري از ابتلا رعايت بهداشت فردي چون شستشوي دستان، استفاده از ماسک و خودداري از حضور در تجمعات عمومي است.
 
وي کانون انتشار ويروس آنفولانزا را مدارس عنوان کرد و بيان داشت: بايد برنامه‌ريزي دقيق‌تري براي کنترل اين بيماري در کانون‌هاي مدرسه‌اي صورت گيرد.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html